Seneste nyt om indefrysningsordningen

 

Se mere her, hvis du ønsker at indefryse en del af dine elregninger i perioden 1. november 2022 til 31. oktober 2023.

 

 

FAQ - ofte stillede spørgsmål

Har du et spørgsmål, hjælper vi dig gerne med at få svar. Vi har samlet de spørgsmål, vi oftest møder og svaret på dem nedenfor. Finder du ikke svar på det, du søger, er du altid velkommen til at kontakte os. 

Populære spørgsmål

Det skyldes, at elprisen er steget til ca. det dobbelte pr. 1/10-22 . Herudover er din aconto reguleret efter, at der bruges flere kWh i de mørke måneder end i det lyse måneder.

Hvis vi får besked pr. telefon eller mail senest d. 20 i måneden, kan vi ændre din aftale til den 1. i næste måned. Får vi besked derefter, vil vi først kunne ændre din aftale til den 1. i den efterfølgende måned.

Det er desværre ikke muligt at skifte elaftale på verdo.com

Vi har mulighed for at dele din betaling op i to eller tre lige store dele, hvis du er afregnet pr. kvartal.

Acontobeløbet for el er beregnet ud fra dit forventede årsforbrug. Beløbet justeres og opgøres løbende ud fra dit forbrug i den foregående periode.

Acontobeløbet for vand og varme beregnes ud fra dit forbrug det foregående år. Vi justerer og opgører beløbet i årsopgørelsen en gang om året i januar.

Din årsopgørelse viser, hvor meget el, vand og varme du har brugt det foregående år, og hvor meget du eventuelt skal betale eller have retur. Derudover indeholder den aconto for første kvartal af næste år.

Når du flytter, skal du udfylde vores flytteblanket, så vi sikrer, at vi har alle de nødvendige oplysninger for at kunne danne en flytteopgørelse til dig. Klik her for at melde flytning.

Oftest stillede spørgsmål inden for flytning, energitilskud og solceller   

Flytning

Ja, det er vigtigt at du fortæller os, hvis du flytter. Vi skal vide, hvem der overtager aftalen på adressen, når du flytter. Så undgår tilflytter nemlig at komme til en lukket måler. Har du har solgt din bolig, vil vi gerne vide, hvem der har købt den. Ofte tilmelder din ejendomsmægler den nye ejer. Har du boet til leje, skal vi have oplysninger på din udlejer. Ofte melder udlejerne selv disse oplysninger ind til os. 

Vi flytter gerne med til din nye adresse. Tilmeld din nye adresse

Det gør du nemt og hurtigt på vores flytteportal.

Det afhænger af, om du fortsat bor i vores forsyningsområde. Tjek om du bor i vores forsyningsområde for vand og varme.

Flyttedatoen varierer alt efter, om du er ejer eller lejer.

Sælger du din bolig, er flyttedatoen den dag, du overdrager nøglerne til de nye ejere.
Er du lejer, er flyttedatoen den sidste dag, du betaler husleje - inklusiv din opsigelsesperiode. 

Det afhænger af, om du har en digital måler eller ej. Har du en digital måler, henter vi selv oplysningerne fra din måler. Har du ikke en digital måler, skal du indtaste din aflæsning til os, når du melder flytning.   

Energitilskud

Energistyrelsen har valgt at stoppe den nuværende tilskudsordning, så du kan desværre ikke længere søge tilskud til nye projekter hos os. Energistyrelsen vil fremover stå for at udbetale tilskud. Har du spørgsmål til den nye tilskudsordning, så kontakt Energistyrelsen. 

Det står i den mail, du har modtaget fra energitilskud@verdo.com i forbindelse med din ansøgning. Vær opmærksom på, at der er følgende deadlines:

  • 15. november 2020: Sidste chance for at bruge linket i forhåndsgodkendelsen og dermed udfylde sidste del af ansøgningen
  • 30. november 2020: Sidste chance for at færdigmelde de projekter, du har fået en mail om tilskudsbeløb til
  • Selve udbetalingen af tilskuddet sker først efter du har færdigmeldt projektet, og der kan gå op til otte uger inden pengene går ind på din konto

Det skal du hos Energistyrelsen, da de har valgt selv at stå få tilskudsordningen. Du kan altså ikke længere søge tilskud hos Verdo. 

Det er et tilskud du kan få, når du handler energivenligt eller laver energiforbedringer på din bolig. 

Det er vigtigt, at du ansøger, INDEN du går i gang med at energiforbedre. Har du først startet dit projekt, kan du ikke bagefter ansøge om tilskud. 

Solceller

KWh-tælleren i inverteren viser den samlede elproduktion fra solcelleanlægget, men elmålerens kWh-visning for produktion af el (eksporteret energi) viser kun, hvad der sendes ud i nettet af overskud. Det vil sige, at husstandens eget forbrug af el er trukket fra i forhold til inverterens visning. Desuden viser elmåleren under "opsummeret forbrug" kun, hvor meget der importeres fra nettet og ikke, hvor meget huset rent faktisk forbruger.

Solcelleanlægget har typisk en eller to faser, og er derfor kun koblet til en eller to af husets faser. Et eventuelt overskud herfra eksporteres til elnettet. Men husets tredje fase, som ikke forsynes af solcelleanlægget, importerer samtidig fra elnettet. Man kan derfor opleve at have et forbrug af importeret el, samtidig med at solcelleanlægget leverer et overskud af el - altså eksport.

Det endelige regnestykke vises ikke i måleren, men først på den årlige afregning fra dit elselskab.

Det gør den ikke fordi den strøm du køber, og den strøm du sælger opgøres i to forskellige registre. Begge værdier vises i displayet på din elmåler.

Displayet på din elmåler kan vise forskellige værdier, alt efter hvordan den er opsat. De vigtigste værdier er "1.8.0 - Købt strøm" og "2.8.0 Solgt strøm". Den købte strøm er opsummeret forbrug fra elnettet målt i kWh, mens den solgte strøm er opsummeret produktion leveret til elnettet målt i kWh. 

Tips til at spare på dit forbrug

Få tips til, hvordan du sparer på energiforbrug i hverdagen. Oftest skal der blot små justeringer til for at finde store besparelser. Vi har samlet en række tips til at spare på dit el-, vand- og varmeforbrug. Besparelser også klimaet vil takke dig for.

Populære spørgsmål

  • Hvorfor er min faktura så høj?        

    Det skyldes, at elprisen er steget til ca. det dobbelte pr. 1/10-22 . Herudover er din aconto reguleret efter, at der bruges flere kWh i de mørke måneder end i det lyse måneder.

  • Hvornår kan jeg ændre min elaftale?        

    Hvis vi får besked pr. telefon eller mail senest d. 20 i måneden, kan vi ændre din aftale til den 1. i næste måned. Får vi besked derefter, vil vi først kunne ændre din aftale til den 1. i den efterfølgende måned.

    Det er desværre ikke muligt at skifte elaftale på verdo.com

  • Kan jeg få en betalingsaftale?        

    Vi har mulighed for at dele din betaling op i to eller tre lige store dele, hvis du er afregnet pr. kvartal.

  • Hvordan beregner I mit acontobeløb?        

    Acontobeløbet for el er beregnet ud fra dit forventede årsforbrug. Beløbet fastsættes af dit netselskab, som ejer din elmåler. Beløbet justeres og opgøres løbende ud fra dit forbrug i den foregående periode.

    Acontobeløbet for vand og varme beregnes ud fra dit forbrug det foregående år. Vi justerer og opgører beløbet i årsopgørelsen en gang om året i januar.

  • Hvad viser årsopgørelsen?        

    Din årsopgørelse viser, hvor meget el, vand og varme du har brugt det foregående år, og hvor meget du eventuelt skal betale eller have retur. Derudover indeholder den aconto for første kvartal af næste år.

  • Hvordan melder jeg flytning?        

    Når du flytter, skal du udfylde vores flytteblanket, så vi sikrer, at vi har alle de nødvendige oplysninger for at kunne danne en flytteopgørelse til dig. Klik her for at melde flytning.

Åbningstider
Mandag - torsdag 8:00 - 16:00
Fredag 8:00 - 15:30

Du kan også skrive til os på Facebook messenger.

  • Find os på sociale medier: